نوشتن استراتژی برای تولید نرم افزار سازمانی
خانهبلاگنوشتن استراتژی برای تولید نرم افزار سازمانی

بسیاری از تصمیم گیران سازمانی نرم‌افزار سازمانی را به عنوان عاملی استراتژیک در سازمان جهت دستیابی به اهداف و بهینه‌سازی فرایندها در نظر می‌گیرند. در مقایسه با نرم‌افزارهای مدیریت پروژه و سایر پورتال‌های داخلی سازمان، یک اپلیکیشن داخل سازمانی می‌تواند اطلاعات و داده‌های موجود در فرایندهای داخل سازمان را با سرعت بسیار بیشتری در طول و عرض سازمان و مابین دپارتمان‌های مختلف جابجا کند. نرم‌افزارهای سازمانی در بسیاری از موارد باعث از بین رفتن هزینه‌ها می‌شود و تاخیر موجود در فرایندهای را از بین می‌رود بسیاری از سازمان‌ها جهت دست‌یابی به بیشترین سرعت و کاهش هزینه‌ها این فرایند را برون سپاری می‌کنند و بعضی دیگر این فرایند را با جذب تیم توسعه‌ی فنی در داخل سازمان انجام می‌دهند ولی یک نکته بین این دو مسئله به صورت مشترک وجود دارد و آن توسعه‌ی استراتژی و سیاست‌ها تولید نرم‌افزار سازمانی است در این مقاله 3 مورد از مسائل مربوط به توسعه‌ی استراتژی برای تولید نرم‌افزار سازمانی اشاره شده است.

نوشتن استراتژی برای توسعه‌ی نرم‌افزار سازمانی:

1. طرح توجیهی

توسعه نرم‌افزار سازمانی یک فعالیت پروژه‌ای یک مرحله‌ای نیست بلکه برای به دست آوردن یک نرم‌افزار سازمانی شما باید یک سند با جزییات مختلف برای پروسه‌ی فرایند تولید و توسعه تا پیاده‌سازی، آزمون و کارکرد نرم‌افزار طراحی کنید و در این پروسه سیاست‌ها و اولویت‌ها باید مشخص شوند. با پیشرفت پروژه ممکن است ابعاد جدیدی از مسئله پیش آید که در این صورت باید المان‌ها و دیگر عناصر سازمانی به سند مورد نظر اضافه گردد. پس از گردآوری نیازمندی‌های سازمان از طریق ذی‌نفعان سازمانی، اولویت‌های کسب و کار و فرایندهای تکنولوژیک تحلیل شده و به دست خواهند آمد. پس از به دست آوردن این تحلیل، طرح توجیهی پروژه شامل برنامه‌ریزی زمانی، تحلیل رقبا، منابع لازم و مدیریت ریسک باید تهیه شود. این طرح که به عنوان فاز اول پروژه شناخته می‌شود مستلزم ایجاد و برقراری روابط در سطوح مختلف سازمانی می‌باشد. این سند به عنوان ستون فقرات پروژه عمل می‌کند و به عنوان راهنما در طول مسیر توسعه‌ی نرم‌افزار عمل خواهد کرد. 

2- بودجه‌ریزی پروژه  

بسته به سیستم عامل مورد نظر، تکنولوژی‌ها و ویژگی‌های نرم‌افزار سازمانی شما، بودجه نرم‌افزارهای سازمانی می‌تواند بسیار متفاوت باشد. وقتی که شما به دنبال بودجه‌ریزی پروژه هستید باید سه نکته‌ی اساسی را در نظر بگیرید.

  • هنگام تعیین هزینه‌های تولید نرم‌افزار باید تمامی جوانب اپ را در نظر بگیرید. این موارد شامل برنامه‌ریزی، طراحی، مهندسی، زیرساخت نرم‌افزار، مدیریت نرم‌افزار، آزمون و استقرار هستند. و 65% تا 70% این هزینه‌ها مربوط به این موارد است.
  • نکته‌ی دوم مقایسه هزینه‌ها برون‌سپاری با انجام پروژه در داخل سازمان است. هر یک از این موارد نکات قوت و ضعف خاص خود را دارا هستند. این مورد بیشتر به ابعاد پروژه و قیاسش با منابع مورد نیاز و موجود در سازمان بستگی دارد. تکه تکه کردن و برون‌سپاری بخشی از پروژه که اهمیت کمتری دارد نیز می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای کاهش هزینه‌ها باشد.
  • مورد سومی که نباید از ذهن دور ساخت هزینه نگهداری است این هزینه حتی بعد از اتمام طراحی نرم‌افزار نیز به صورت پیوسته ادامه‌دار است. بسیاری از شرکت‌ها این نکته را فراموش کرده و هزینه‌های نگهداری باعث به وجود آمدن هزینه‌های آتی برای آنها می‌شود.

3- توجه به زیرساخت امنیتی و مدیریت نرم‌افزار

هنگامی که همه‌ی روتین‌های سازمانی در زیرساخت تکنولوژیک طراحی گردیدند بخش عظیمی از اطلاعات سازمان در ابزارها و وسایل الکترونیک شخصی کارمندان ذخیره‌سازی خواهد شد و در معرض ریسک قرار خواهند گرفت. برای حل این مشکل تاکید بر امنیت و مدیریت ریسک می‌تواند باید به عنوان عامل مهمی در فرایند توسعه مورد تاکید قرار گیرد.

علاوه بر این سه نکته‌ی اساسی، قوانین دولتی، مشخصات اپ، راحتی استفاده برای کاربران و انگیزه توسعه‌ی اپ باید در استراتژی توسعه‌ی اپ مورد توجه قرار گیرد.

شرکت یارگان دارای رتبه سه تولید نرم افزار از شورای عالی انفورماتیک واجد تخصص لازم در تولید و مشاوره در تولید نرم افزار _دسکتاپ، موبایل Android، موبایل IOS، وب) است. برای اخذ اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تلفن 02188991720 تماس برقرار کنید.