پرداخت یاری، گذشته - حال - آینده
خانهبلاگپرداخت یاری، گذشته - حال - آینده

  داود مسعودي مديرعامل شرکت يارگان (پرداخت یار يارپي) ميهمان مجله بانکداری دیجیتال بود، مسعودی مطالبش را با اين موضوع شروع کرد که ما از اوايل دهه 80 وارد حوزه فناوري اطلاعات شديم و بيشتر هم بصورت B2B و B2G فعاليت مي کرديم و براي محصولات و مشتريانمان از PSP ها درگاه دريافت مي کرديم. متاسفانه psp ها بجز ارایه یک درگاه اینترنتی هیچ نوع خدمت دیگری به کسب و کارهای دیجیتالی ارایه نمی دادند و البته نمی دهند و سالها شاهد عدم خلاقیت و نوآوری در صنعت پرداخت دیجیتال کشور بودیم.
ما از سال ۱۳۹۶ تصمیم گرفتیم با توجه به تجربه و تخصص تیم یارگان در حوزه فاوا و نیاز بازار به تحقیق و توسعه در حوزه پرداخت دیجیتال و سرویس های بانکداری دیجیتال بپردازیم و برای بهبود و ارتقای این صنعت تلاش کنیم. همزمان با مراحل تحقیق و توسعه و از سال ۱۳۹۷ مجوز پرداختياري مطرح شد و ما نیز تصميم به حضور در اين حوزه گرفتيم و در سال ۱۳۹۸ موفق به امضا تفاهم نامه پرداخت یاری با شاپرک شدیم.
متاسفانه با وجود تمام برنامه ریزی ها، تلاش های تیم فنی و هزینه های بسیار، به اهدافی که مدنظر داشتیم دست نیافتیم و بجای نوآوری، خلاقیت و بهبود و ارتقای صنعت پرداخت دیجیتال، در گردابی از مشکلات پرداخت یاری افتاده و هر روز بجای کمک به کسب و کارها و استارت آپ ها در ارایه خدمات مطلوب تر و در نتیجه رضایت ایشان و مشتریانشان که مردم عزیز هستند، درگیر مشکلات ناشی از مدل کسب و کار، قوانین و استانداردها و مسایل فنی پرداخت یاری هستیم. و زمانیکه با تلاش فراوان بسیاری از این مشکلات را برطرف نمودیم شاهد حذف نام برخی پرداخت یارها بودیم و از آن بدتر، حساب ویژه پرداخت یاری که قرار بود تحت هیچ شرایطی مسدود نگردد (چون این حساب در برگیرنده منابع مالی پذیرندگان است نه پرداخت یار) همانند سایر حساب ها براحتی مسدود می گردد که این کار موجب بی اعتمادی کسب و کارها و مردم به کل صنعت پرداخت می گردد و قطعا عدم حمایت و همکاری بانک مرکزی و شاپرک با پرداخت یارها میتواند لطمات غیر قابل جبرانی به این صنعت وارد نماید.

مهمترين سوال در اين بخش اين است که آيا سرعت حرکت حوزه پرداخت با سرعت حرکت فناوري اطلاعات در کشور متناسب است؟ به نظر بنده خير، مثلا شما استارتاپ ها و کسب و کارهایی در حوزه های فروش اینترنتی، حمل و نقل اینترنتی و ... را مشاهده  می نماييد که با سرعت فناوری روز حرکت میکنند و هر روز شاهد بروز شدن و

خلاقیت در آنها هستیم، در حاليکه ما در حوزه پرداخت بدون تغيير جدي حرکت مي کنيم و در مشکلات ناشي از اشکال در مدل کسب و کار غرق شده ايم.

اما در خصوص حالا چه بايد بکنيم، آقاي بزرگمهري پيشنهاد يک جلسه اي در ماه گذشته براي تشکيل صنف صنعت پرداخت را دادند که جلسه اي هم برگزار شد و بسيار هم مفيد بود ما بايد با اهتمام زياد و در قالب مجموع با شکل صنفي با نهادهاي قانون گذار مذاکره و قوانين مربوط به اين مدل کسب و کار را با مذاکره و ارایه راهکار در قالب تدوین دستورالعملی جامع تصحيح نماییم.


  مهندس مسعودي، ميهمان بعدي مجله و اين نشست، گفتند بايد ضمن مذاکره اجتماع پرداختياران با شاپرک، تشکيل صنف را جدي پيگيري نماييم و همچنین مستندي از مشکلات و ارائه راهکارها را در قالب دستورالعمل جامع پرداخت دیجیتال تهيه و در مذاکراتمان ارایه نماییم.