سه مانع اصلی در گذار به عرصه‌ی تکنولوژیک
خانهبلاگسه مانع اصلی در گذار به عرصه‌ی تکنولوژیک

سه مانع اصلی در گذار به عرصه‌ی تکنولوژیک:

فنآوری‌های در حال ظهور باعث به وجود آمدن نوعی فشار تقاضا از سوی مشتریان شده است که این مسئله کسب و کارها را مجبور به حرکت به سمت دنیای دیجیتال کرده است. تا بدین وسیله بتوانند خدمات خود را در قالب جدید و نوآورانه برای مشتریان عرضه کنند. اگر نتایج جستجوی گوگل در بازه‌های یک ماهه به مدت یک سال را مورد بررسی قرار دهیم 3600 مورد جستجو در این موضوع انجام شده است. با افزایش ورود تعداد کسب و کارها به این حوزه و روشن شدن اهمیت این مسئله برای تصمیم‌سازان سازمانی این مسئله به اولویت اصلی استراتژیک بسیاری از سازمان‌ها تبدیل شده است. طبق گزارش آخرین مدیریت دیجیتال که توسط شرکت Smart Insights در آگوست 2017 منتشر شده است. 33 درصد شرکت کنندگان در نظر سنجی برنا مه ای برای شروع انتقال به عرصه دیجیتال را برنامه ریزی کرده اند.

با وجود اینکه بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها این حرکت را به عنوان عنصر اساسی در برنامه‌ریزی‌های آتی خود در نظر گرفته‌اند ولی تعداد کمی از این‌ها آمادگی لازم تکنیکی و مدیریتی برای انتقال به این حوزه را واجد هستند. تحقیق Forbes  نشان دهنده این است که 35% تیم های چند وجهی در سازمان های چابک واجد ویژگی های لازم برای کمک به سازمان در این انتقال هستند. بدون شک گذار موفق شرکت ها منوط به عوامل بسیار زیادی است که شرکت ها باید با آن روبرو شوند و برخی از مقاومت هایی که در هنگام اعمال این تغییرات ممکن است در داخل سازمان به وجود آید باید از بین برود. شناخت مشکلات رایج در این زمینه قبل از شروع این فرایند برای سازمان ها ضروری است.

1- فرهنگ سازمانی و چالش‌ها رفتاری

دید کارکنان و رویکردشان نسبت به این مسئله تاثیر بسزایی در انتقال تکنولوژیک سازمان‌ها ایفا می‌کند. این مسئله شاید مهمترین و سختترین چالش پیش روی سازمان باشد. بعضی از کارکنان با توجه به تغییرات به وجود آمده در روتین‌های مختلف سازمانی مجبور به تغییراتی در کارهای روزمره‌شان خواهند شد و این امر نیازمند یک فرایند طولانی مدت آموزشی برای کارکنان مورد نظر می‌باشد. درخواست برای تغییر رفتار سازمانی باعث به وجود آمدن نوعی مقاومت در سازمان خواهد شد و کارکنان با نوعی چالش روبرو خواهند شد. علاوه بر این حتی اگر اجماع کاملی بین افراد کلیدی سازمان وجود داشته باشد کل فرایند ممکن است به دلیل نبود هماهنگی داخلی در سازمان یا پشتیبانی مدیریتی از بین برود. باید قبل از شروع فرایند انتقال بستر فرهنگی سازمان برای این انتقال آماده گردد و این مسئله نیازمند مشارکت همه‌ی کارکنان و ارائه پیشنهادات در مراحل مختلف پروژه است.

2- کمبود زیرساخت تکنولوژیک

پذیرفتن و ورود به دنیای دیجیتال نیازمند بستر تکنولوژیک لازم در محیط سازمانی است. عموما برای ورود به این عرصه شرکت‌ها باید زیرساخت تکنولوژیک کنونی خود را بهبود دهند. مطابق مطالعه‌ی شرکت IBM از بین 750 نفر مدیران فنی شرکت های کوچک و  بزرگ در 18 کشور در مورد این گذار نشان‌دهنده‌ی این مسئله بود که فقط 10% این شرکت‌ها واجد زیرساخت تکنولوژیک لازم برای گذار به عرصه‌ی تکنولوژیک هستند و قادر به انجام یا پیاده‌سازی فرایند‌های مانند پردازش ابری و تکنولوژی‌های موبایل هستند. فعالیت در محیط مدرن که در آن اهمیت مسئله‌ی زیرساخت تکنولوژیک هر روزه بیشتر احساس می‌شود نبود این بستر باعث از بین رفتن مزیت رقابتی سازمان‌ها می‌شود و زیان‌های احتمالی بعدی را در پی خواهد داشت.

3- کمبود منابع

این مشکل نسبت به دو مورد پیش گفته در سایر جنبه‌های سازمانی و در سایر تغییرات در سازمان‌ها نیز دیده شده است. در هنگام شروع فرایند دیجیتالی شدن در نظر گرفتن مواردی مانند ظرفیت‌های تکنولوژیک، توانایی در تکنولوژی و تخصیص منابع در اهمیتی یکسان با هماهنگی‌های درونی مورد توجه قرار گیرد. اگرچه ممکن است این مسئله در کسب و کارهای امروزی 5 تا 8 سال به طول انجامد ولی تنها راهکار موجود برای باقی‌ماندن در این عرصه‌ی رقابت می‌باشد.

 

شرکت یارگان دارای رتبه سه تولید نرم افزار از شورای عالی انفورماتیک واجد تخصص لازم در تولید و مشاوره در تولید نرم افزار _دسکتاپ، موبایل Android، موبایل IOS، وب) است. برای اخذ اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تلفن 02188991720 تماس برقرار کنید.