نوآوری برای سازمانها چه مزایا و معایبی دارد؟
خانهبلاگنوآوری برای سازمانها چه مزایا و معایبی دارد؟

مزایا و معایب نوآوری برای سازمانها:

امروزه تکنولوژی از اهمیت بالایی برخوردار است، به طوری که توجه همگان را به خود جلب کرده است، زیرا برای هر کاری مورد استفاده قرار می گیرد. البته ناگفته نماند که تکنولوژی نیز دارای مزایا و معایبی است. تکنولوژی با اختراع سیستم‌های شبکه‌ای آغاز شده است که از این طریق ارتباطات افزایش یافته و شرکت‌های داخلی و خارجی به راحتی ارتباط برقرار میکنند. همچنین کار برای پژوهشگران نیز ساده شده است.

در جهان امروز انسان‌ها بدون تکنولوژی مانند تلویزیون، تلفن همراه، رایانه نمی توانند زندگی کنند.

تکنولوژی های جدید نقش مهمی در زندگی روزمره مردم ایفا می‌کنند و بسیاری از افراد، زندگی بدون آن را غیرقابل تصور می‌دانند. اما پایه و اساس تکنولوژی ها خلق نوآوری ها بر اساس نیاز ها و مشکلات روزمره است.

از مزایای آن می توان به سرعت بخشیدن در ایجاد ایده های بکر و کاربردی در صنایع و زندگی روزمره و از معایب آن نیز می توان به پیشرفت بدون وقفه و گاهی بدون کنترل و نظارت تکنولوزی ها مثال زد.

یکی از این معایب، وابستگی مردم به تکنولوژی جدید است. برای مثال، با اختراع ارزشمند ماشین حساب، انسان‌ها دیگر بدون فکر کردن و انجام محاسبات ذهنی کارهای خود را انجام می­‌دهند و حافظه خود را کمتر درگیر محاسبات خواهند کرد. در برخی مناطق، ماشین­‌های دیجیتالی می‌­توانند جایگزین ذهن انسانها شوند. قطعا استفاده از تکنولوژی نیاز به قانون و قوانین جدید دارد. در نهایت، اکثر اکتشافات تکنولوژیکی به منظور کاهش تلاش‌­های انسانی است، به این معنا که کارها بیشتر با دستگاه‌های دیجیتالی انجام می‌­شود. بیش از حد شغل­‌های کاذب ایجاد شده است. در نهایت از تأثیر منفی تکنولوژی در کودکان نیز نباید غافل شد.

مفاهیم نوآوری:

نوآوری در محصول: تغییر کالا یا خدماتی که یک سازمان عرضه می کند.

نوآوری در فرایند: تغییر روش های خلق و عرضه محصولات و خدمات.
نوآوری در موقعیت: تغییر زمینه ای که کالا یا خدمت در آن عرضه می شود.
نوآوری در پارادایم: تغییر مدل ذهنی که منطق رفتار های سازمان را تشکیل می دهد.

البته همیشه نمی توان بین انواع نوآوری مرزی کشید. گاهی این مرز ها کمرنگ می شوند؛ بطور مثال از وقتی قایق هایی با موتور جت ساخته شدند هم مصداق نوآوری در محصول بودند و هم نوآوری در فرایند.

فرایند نوآوری مانند یک قیف است به طوری که در ابتدا فرصت های مختلف برای نوآوری جستجو و پالایش می شود و سپس فرصت های مناسب انتخاب و در مرحله بعدی به اجرا گذاشته شده و در نهایت به تصمیم گیری در خصوص نحوه بهره مند شدن از ارزش های آن تصمیم گیری می شود.

مزایا و معایب:

نوآوری ها همواره در زندگی بشر کمک به برطرف نمودن مشکلات مختلف اعم از اجتماعی  و فرهنگی و فکری و مالی و... کرده است. در واقع پای و اساس اختراعات و تکنولوژی ها نوآوری ها و ایده های کاربردی میباشد. این ایده ها اگر با استراتژی های مناسب طراحی و کنترل شوند مطمأنا به نتایجی خوب و راهگشا  خواهد رسید.

عوامل قدرت زای تکنولوژی شامل منابع، محیط تجاری، ساختار و مدیریت سازمان، برنامه ریزی و مدیریت پروژه می باشد.

همواره تکنولوژی با گذشت زمان بدون وقفه پیشرفت میکند و همواره نیاز های جدیدی برای بشر بوجود می آورد. برای حل این نیازها بشر احتیاج به نوآوری های جدید و ابتکار و همکاری تخصص ها با یکدیگر است تا بحران های جدید خود را برطرف کند برای انجام این کار بشر احتیاج به استراتژی های کاربردی چه قدیمی و چه جدید میباشد. این باعث اثر پذیری در نوآوری ها شده و باعث خلق تکنولوژی های جدید می باشد. مانند: ماشین آلاتی که با سوخت های فسیلی کار میکنند و باعث آلودگی هوا می شوند این آلودگی تاثیری مستقیم بر محیط و طبیعت دارد و تاثیری غیر مستقیم بر اقتصاد جوامع.

اهمیت به تئوری های نوآوری جهت رفع نیاز ها مشکلات بشری و غیر بشری:

نوآوری ها و ایده ها از عوامل اصلی در ایجاد تکنولوژی ها در جهت رفع نیاز ها میباشد. اگر بتوان علاوه بر استراتژی ها، نو آوری های کاربردی و بجا متناسب با شرایط اقتصادی بکار برد خلق تکنولوژی ها در رفع نیاز های اقتصادی بسیار موثر خواهد بود. یعنی میتوان گفت اگر نوآوری های مناسب با شرایط داشته باشیم در خلق تکنولوژی کار سریعتر و بهتری خواهیم داشت. به عنوان مثال اگر نتوانیم یک نمونه نوآوری برای چگونگی برطرف نمودن آلودگی زیست محیطی و صوتی و ترافیکی ماشین آلات سبک و سنگین که از تکنولوژی های رایج و اساسی روزمره ی انسان است تهیه نکنیم در آینده با مشکلات جدی تر و سخت تری روبرو خواهیم بود.

استفاده از افراد متخصص در ایجاد استراتژی متناسب با کسب و کار ها:

 در برخی نیاز ها و مشکلات پیچیده نمیتوان از استراتژی های قدیمی استفاده کرد و نیاز به افراد متخصص و موقعیت شناس داریم. مانند استراتژی های لازم و ضروری در صنایع. در اکثر مواقع برای رفع این مشکلات در کسب و کار ها از افراد متخصص و فنی از جمله مهندسان استفاده میشود. این افراد با استراتژی های متناسب با شرایط و ایجاد نو آوری ها به ایجاد تکنولوژی ها میپردازند تا هم نیاز های شغلی برطرف شود و هم تکنولوژی به تا به فعالیتهای سازمانی آسیبی نرسد.

 

شرکت یارگان دارای رتبه سه تولید نرم افزار از شورای عالی انفورماتیک واجد تخصص لازم در تولید و مشاوره در تولید نرم افزار _دسکتاپ، موبایل Android، موبایل IOS، وب) است. برای اخذ اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تلفن 02188991720 تماس برقرار کنید.