بررسی و تشریح فرایند طراحی اپلیکیشن موبایل و انواع آن (بخش دوم)
خانهبلاگبررسی و تشریح فرایند طراحی اپلیکیشن موبایل و انواع آن (بخش دوم)

2- زبان برنامه نویسی مورد نظر

احتمالا چیزی درمورد زبان برنامه نویسی جاوا یا ++C شنیده باشید. این زبان های شی گرا در یک دهه اخیر بیشترین کاربرد را در زمینه های مختلف داشته اند. عملکرد این ها بر مبنای ترجمه بر روی زبان ماشین است که قابلیت اجرا برروی مرورگر را داشته و روی JVM نیز اجرا می شود که برروی پلتفرم های مختلف قابل اجرا است. اگر به دنبال توسعه برروی پلتفرم IOS هستید احتمالا زبان برنامه نویسی Java بهترین گزینه برای شما باشد.

Objective-C کاملا با فریمورک های MacOS و IOS سازگار شده است. و حداقل تا چند سال اخیر زبان برنامه نویسی اصلی شرکت Apple بوده. این زبان جرئی از زبان های مشابه C محسوب می شود و عملکرد های مختلف دیگری برای تطبیق پذیری بیشتری با زیرساخت های Apple در آن طراحی شده است.(یعنی کار با گرافیک و توابع نمایشگر و ...) به نظر می آید که این گزینه بهترین زبان برای توسعه اپلیکیشن های Apple است ولی بهتر است که عجله نکنید و رقیب این زبان را نیز مورد بررسی قرار دهید.

Swift در سال 2014 انتشار یافت. یکی از مقصودهای اصلی بوجود آوردن جایگزین مدرن برای Objective C  بود. در ابتدا هدف این بود که این دو زبان به صورت مشترک در شرکت Apple مورد استفاده قرار گیرند ولی به نظر می آید که شرکت Apple زبان Swift را بعنوان زبان اصلی خود انتخاب کرده است. یکی از مزایای اصلی این زبان بهبود و کاهش رخنه پذیری های امنیتی است.

شما از این زبان برای توسعه ی نرم افزار برای آخرین APIهای (Apple(Cocoa, Cocoa Touch استفاده کنید. پس اگر برنامه ای برای توسعه اپلیکیشن موبایل برای IOS را دارید بهتر است که این زبان را انتخاب کنید.

#C برای شرکت مایکروسافت بوده و بسیار شبیه به Objective c است. این زبان برنامه نویسی ویژگی هایی را در بر دارد که در محیط اجرای برنامه های مایکروسافت توانایی بالایی را از خود نشان می دهد. اگر شما به دنبال جذب کاربرانی هستید که از این موبایل هایی که از این پلتفرم استفاده می کنند هستید احتمالا باید این زبان را به عنوان زبان برنامه نویسی انتخاب کنید.

موارد اشاره شده زبان های برنامه نویسی اصلی برای توسعه نرم افزارهای موبایل هستند هرچند در بعضی موارد استفاده از بعضی جایگزین های عجیب و غریب مثل Lua را ترجیح دهید ولی در قدم اول عاقلانه به نظر می رسد که از زبان های برنامه نویسی پیشنهادی استفاده کنید.

3- انتخاب پلتفرم توسعه موبایل 

درمورد انتخاب زبان برنامه نویسی چیزی که بیشتر از همه تاثیر گذار است پلتفرم توسعه موبایل است. شاید شما بپرسید که چه پلتفرمی بهترین محیط برای توسعه اپلیکیشن موبایل است و پاسخ به این سوال بستگی به عوامل مختلفی دارد.

اول از همه باید جامعه ی هدف خود را مورد بررسی قرار دهید. اگر جامعه ی هدف شما بسیار بزرگ باشد باید اولویت شما IOS و Android باشد. بیشتر بازار موبایل در اختیار پلتفرم های Android و IOS قرار دارد در حالیکه بخش بسیار کمتر بازار در اختیار Windows و Blackberry است. زمان قابل توجهی از فرایند را صرف مطالعه ی جامعه ی هدف و نرم افزارهای مورد نظر کنید.

آمارهای مربوط به بازگشت سرمایه را به دقت مورد مطالعه قرار دهید. توسعه نرم افزار موبایل ممکن است که سرگرمی هرروزه شما یا کار تخصصی شما باشد. در هر صورت شما نیازمند به دست آوردن سود برای ادامه ی زندگی روزمره تان هستید. قبل از شروع فرآیند توسعه هزینه های خود را مورد بررسی قرار دهید. تحقیق کنید و روندهای کنونی بازار را مورد بررسی قرار دهید. میزان سود عایدی از هر پلتفرم را مورد بررسی قرار دهید.

مسائل مربوط به حق نشر هم می توانند بسیار مفید باشند. این مورد را از ذهن دور نکنید که اپلیکیشن های اندروید به راحتی قابل دانلود هستند و اعمال تغییرات برروی آن ها توسط شخص ثالث به راحتی می تواند انجام گیرد. به همین دلیل این مسئله را از ذهن دور نکنید که اپلیکیشن شما به راحتی قابل دانلود و می تواند در فضای اینترنت به صورت غیرقانونی انتشار یابد.

خوب خیلی عالی که شما پلتفرم و زبان برنامه نویسی خود را انتخاب کرده اید. ولی اگر این اولین تجربه شما باشد ممکن است در این مرحله متوقف شوید و از خود بپرسید که خوب الان باید چه کاری انجام دهم. ما در اینجا به صورت خلاصه چند قدم اساسی را برای شما آماده کرده ایم.

4- چگونگی طراحی اپ موبایل(خلاصه ای از چند قدم اساسی)

چند قدم اساسی برای توسعه ی نرم افزار موبایل:

  1. اهداف خود را تعیین کنید. شما باید بصورت دقیق تعیین کنید که با توسعه این اپ به دنبال حل چه مشکلی هستید. جامعه هدف شما چیست؟ جذابیت اصلی کار شما چیست؟ پاسخ به این سوالات فرایند طراحی را برای شما تسهیل خواهد کرد.
  2. طرح اپ را بکشید. زمانی را صرف آماده کردن نقشه اپ بکنید. این مسئله به شما کمک خواهد کرد تا طرح مفهومی دقیق تری از اپ در ذهنتان شکل گیرد.
  3. تحقیق کنید. شما باید بدانید که آیا قبلا کسی کاری مشابه کار شما را انجام داده است یا خیر. پیش نیازهای مورد نیاز را بررسی کنید. راهکارهای ابتکاری نفوذ در بازار را مورد بررسی قرار دهید و مزیت های رقابتی خود را در فرایند طراحی و کارکرد اپ مورد ارزیابی قرار دهید.
  4. نسخه بدل نرم افزار و طرح مفهومی آن را طراحی کنید. الان وقت آن است که نحوه کارکرد اپ را بصورت کامل تعیین کنید. شما می توانید برای این کار از ابزارهایی مانند Moqups یا Draw.io استفاده کنید. طرح مفهومی(UX) مثل نقشه ی راه اپلیکیشن شما است. این طرح نقشه ی اپ شما است که کاربر در فرایند ورود و انجام کارهایش چه مسیری را باید طی کند.
  5. طرح Back End را بکشید. شما باید طرحی مفهومی از سرورها، انواع و مسیرهای انتقال داده و API طراحی کنید که برای توسعه دهندگان بسیار کاربردی است.
  6. Back End را طراحی کنید. دیتابیس ها، APIها و فرایند های ذخیره سازی داده را طراحی کنید.
  7. طراحی و پیاده سازی
  8. تست. نرم افزار خود را تست کنید.
  9. اپ را انتشار دهید. در نهایت زمان آن است که اپ خود را در مارکت های اپ قرار دهید.

نتیجه گیری

خیلی مهم است که در گذشته جا نزنید. بخصوص در مواردی که با تکنولوژی های بسیار جدید سروکار داریم. عادات و رفتارهای مصرفی کاربر بسیار باید مورد توجه قرار گیرد. امروزه چیزی آسان تر از سقر بین کشورها و قاره ها نیست و در اینجا صنعت IT وظیفه تسهیل این فرایندها را بر عهده دارد. رزرو هتل، درخواست تاکسی در یک شهر غریبه و یا برقراری تماس با دوستان و نزدیکان از فواصل دور از جمله امکاناتی است که اخیرا مورد استقبال بی نظیر کاربران قرار گرفته است.

به نظر نمی رسد که بازار اپلیکیشن های موبایل به این زودی ها کاهش یابد. و اگر شما می خواهید در این بازار جایگاهی برای خود داشته باشید هرچه سریعتر باید تصمیمی در مورد طراحی اپلیکیشن برای سازمان خود بگیرید.

 

شرکت داده کاوی یارگان با بکارگیری کارشناسان متخصص و با تجربه، با پایبندی به اصول تولید نرم افزار و تعهد کاری، فرآیند تولید یک نرم افزار را همیشه مورد توجه قرار داده و همین امر باعث شده تا گروه یارگان همواره محصولی پرقدرت با امکانات مناسب را در بازه زمانی مشخصی تولید کند که سبب شده همیشه رضایت مشتری را به همراه داشته باشد.

شرکت یارگان دارای رتبه سه تولید نرم‌افزار از شورای عالی انفورماتیک واجد تخصص لازم در تولید و مشاوره در تولید نرم افزارهای (وب ، موبایل و دسکتاپ) است.

برای اخذ اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن‌ 88991720 021  تماس برقرار کنید.