بررسی و تشریح فرایند طراحی اپلیکیشن موبایل و انواع آن (بخش اول)
خانهبلاگبررسی و تشریح فرایند طراحی اپلیکیشن موبایل و انواع آن (بخش اول)

اخیرا موضوع مربوط به استفاده از دستگاه های کوچک قابل حمل (انواع موبایل ها) بسیار مورد توجه کسب و کارهای مختلف قرار گرفته است. امروزه سیستم های بزرگ و غیر قابل حمل کامپیوتری تقریبا از رده استفاده خارج شده اند و از دلایل استفاده بعضی افراد از این سیستم ها می توان به انجام کارهای پردازشی و حرفه ای در محیط کار و خانه اشاره کرد. ولی در سایر موارد استفاده از دستگاه های موبایل که امکاناتی مانند برنامه ریزی شخصی، پیام رسان ها و ... را برای کاربران فراهم می آورند مورد توجه عموم قرار گرفته است. و همه مردم فارغ از اینکه در چه موقعیتی قرار دارند یا در چه وضعیت باشند باید دسترسی کامل به این موارد داشته باشند. اگر شما سرما خورده باشید و یا در یک موقعیت کاملا متفاوت به مدت چند ساعت در فرودگاه پروازتان تاخیر داشته باشد شما همچنان می توانید از امکاناتی که در پلتفرم های مختلف گوشی تعبیه شده است استفاده کنید.

به همین دلیل طراحی و توسعه اپلیکیشن موبایل برای سازمان شما بسیار مهم و با اهمیت است. اگر فکر می کنید که طراحی اپلیکیشن موبایل می تواند رضایت مشتریان شما را جلب کند و ارتباط موثری با آن ها برقرار کند پس راهکار خوبی برای شرکت شما فراهم گشته تا مشتریان خود را از پای کامپیوتر بلند کنید. در این مقاله ما شما را با فرایند طراحی اپلیکیشن موبایل آشنا خواهیم کرد.

1- انواع اپلیکیشن های موبایل: Native vs Web

هر معماری خاص برای طراحی اپلیکیشن موبایل دارای مزایا و معایب خاص خود می باشد.  قبل از اینکه وارد مرحله برنامه نویسی خود بشوید باید تعیین کنید که به دنبال توسعه چه نوع اپلیکیشنی هستید. سه راهکار اصلی که در اینجا  وجود دارد: Native applications, Web applications, Hybrid applications. طراحی اپلیکیشن های هیبریدی در مقاله دیگری بصورت مفصل مورد بحث قرار خواهد گرفت و در این مقاله دو مورد دیگر را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مزایای Native:

  • برای کار کردن نیاز به اینترنت ندارد
  • دسترسی به سخت افزار های گوشی مثل بلوتوث، دوربین و ...
  • استفاده از ابزارها و المان های استاندارد برای طراحی رابط کاربری
  • توزیع در سامانه های نرم افزاری آنلاین مثل (... ,iTunes, Google Play)
  • عملکرد عمومی بهتر
  • رابط کاربری زیباتر و متناسب با پلتفرم

مزایای Web application:

  • اجرا بر روی پلتفرم های مختلف (Android, IOS, Windows Mobile)
  • اجرا بر روی مرورگرهای موبایل 
  • قابلیت بروز رسانی در سمت سرور
  • کاهش هزینه نگهداری
  • کاهش هزینه توسعه
  • عدم اشغال کوچکترین فضا روی دستگاه موبایل کاربر

معایب Native:

  • پلتفرم های مختلف موبایل نیازمند زبان های برنامه نویسی مختلفی هستند
  • زمان بیشتری برای طراحی در هر پلتفرم مورد نیاز است
  • برای بروز رسانی کاربر باید نسخه دیگری را دانلود کند
  • هزینه های بالاتر برای توسعه
  • سیاست های پولی مختلف متناسب با سامانه مورد نظر برای انتشار

معایب Web applications:

  • نیاز به ارتباط با اینترنت
  • بدون نیاز به توجه به استانداردهای توسعه
  • کارکرد کندتر نسبت به اپلیکیشن های Native

اول از همه معنی توسعه اپلیکیشن های Native چیست؟ شما اگر به دنبال بهره گرفتن از حداکثر سرعت و کارایی سیستم هستید باید استفاده از این روش را در اولویت قرار دهید. در این روش برنامه نویسی مستقیما بدون واسطه در ارتباط با سخت افزار صورت می گیرد. اگر شما به دنبال توسعه اپلیکیشن های Native هستید باید از زبان های برنامه نویسی اختصاصی هر پلتفرم استفاده کنید مثلا C یا Swift برای IOS و جاوا برای اندروید. دلیل سرعت بالای این اپ ها نیز کامپایل این کدها به زبان ماشین است. مزایای اصلی این روش چیست؟ اول از اینکه کاربر بدون احتیاج به ارتباط با اینترنت می تواند از اپلیکیشن استفاده کند(درسته کم پیش میاد ولی باید در نظر گرفته شود) مزیت اصلی دوم استفاده از سخت افزارهای مختلف گوشی است که توسط API های مختلف در اختیار شما قرار می گیرد (مثل دوربین گوشی، GPS ،push notification، شتاب سنج گوشی و ...) و در نهایت شما می توانید اپلیکیشن خود را در سامانه های بین المللی انتشار دهید.(Google Play, iTunes)

از معایب این روش هم می توان به هزینه ی بالای توسعه، دانلود و نصب آپدیت های مختلف به صورت متناوب در زمان و نیاز به نرم افزارهای دیگر برای پلتفرم های دیگر اشاره کرد.

حال اجازه دهید که Web applicationها را مورد بررسی قرار دهیم. در این مورد شما فقط یک بار برنامه نویسی می کنید و در سیستم عامل های مختلف می توانید آن را اجرا کنید(IOS, Android, Windows Mobile) فرایند نگهداری نیز بسیار آسان بوده و در صورت بروزرسانی در سمت سرور صورت می گیرد و از معایب این روش، نیاز به ارتباط با اینترنت است.

اگر به دنبال استفاده از جدیدترین تکنولوژی های موجود هستید استفاده از Progressive Web Apps را که توسط گوگل ارائه شده است را مورد توجه قرار دهید. هدف اصلی این روش حداکثر سازی مزیت های دو روش Native و Web است. فرایند عملکرد این روش به اختصار به شرح مقابل است. ابتدا این اپلیکیشن بصورت یک صفحه وب روی مرورگر شما اجرا می شود بعد از چند بار وارد شدن شما به آن صفحه مرورگر شما پیشنهاد اضافه کردن صفحه ی اختصاصی مورد نظر را به صفحه اصلی گوشی شما خواهد داد. و shortcut از اپلیکیشن مورد نظر به صفحه اصلی گوشی شما اضافه خواهد شد. از این به بعد شما میتوانید مانند یک اپلیکیشن موبایل از آن استفاده کنید. و همانطور که مشاهده کردید این نرم افزار در واقع تغییر حالت می دهد و از یک حالت به حالتی دیگر تبدیل می شود.

Progress Web Apps بر مبنای دو تکنولوژی عمل میکنند. مورد اول API های Service Workers هستند که قابلیت عملکرد آفلاین را در اختیار کاربر قرار می دهند و مورد دوم Application Shell Architecture هستند که به وسیله ی ابزارهای طراحی رابط کاربری HTML, CSS, JavaScript تشریح می شوند.

بعد از اینکه تصمیم گرفتید که کدام روش را انتخاب کنید باید زبان برنامه نویسی مورد نظر را انتخاب کنید.

 

گروه فنی یارگان با کمک مشاوران متخصص و فنی خود همیشه همراه مشتریان خود بوده و همواره سعی بر این دارد تا با در نظر گرفتن سطح و نوع کاربران، نرم افزاری متناسب با نیاز مشتری تولید کند.

شرکت یارگان دارای رتبه سه تولید نرم‌افزار از شورای عالی انفورماتیک واجد تخصص لازم در تولید و مشاوره در تولید نرم افزارهای (وب ، موبایل و دسکتاپ) است.

برای اخذ اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن‌ 88991720 021  تماس برقرار کنید.