تکنولوژی و نقش آن در پیشرفت اقتصاد
خانهبلاگتکنولوژی و نقش آن در پیشرفت اقتصاد

تکنولوژی چیست؟

تکنولوژی بصورت کلی عبارت است از محصولات ساخت بشر و دانش مورد نیاز برای تولید و به کارگیری آنها که انسان از آنها برای دسترسی به اهداف خود استفاده میکند. تکنولوژی را میتوان تمام دانش، کالاها، فرایندها، ابزارها، روش ها و سیستم هایی تعریف کرد که در جهت خلق و ساخت کالاها و ارائه خدمات به کار گرفته میشوند. تکنولوژی، اجرای عملی دانش است.

نقش تکنولوژی در پیشرفت اقتصاد :

اقتصادهای توسعه يافته را با کشورهايی می شناسند که به نحوی مناسب از تکنولوژی برای خلق ثروت بهره می گيرند. اقتصادهای کم تر توسعه يافته را با کشورهايی می شناسند که دانش فنی تکنولوژيک لازم برای خلق ثروت را دراختيار ندارند. درواقع اين تکنولوژی نيست که ثروت خلق می کند بلکه اين شيوه موثر و مناسب بهره گيری از تکنولوژی است که ثروت می سازد.

در این زمینه می توان به رشد اقتصادی کشورهای جديدا صنعتی شده، به ويژه به کشورهايی که ببرهای آسيا ناميده می شوند يعنی کشورهای تايوان، کره، سنگاپور و مالزی اشاره کرد. آنها طی چند سال اخير توانسته اند به مزيت رقابتی بر بسياری از کشورهای ديگر، از جمله کشورهای صنعتی شمال دست يابند. نيروی کار ارزان و مقررات و محدوديت های دست و پا گير کم تر در مقايسه با کشورهای بسيار صنعتی همچون آمريکا به موفقيت اين کشورها کمک چشمگيری کرده است، و اين عوامل به عنوان مزايايی شناخته می شوند که می بايد در يک استراتژی بنيادی مديريت جهانی تکنولوژی مورد توجه قرار بگيرند.

برای افزایش بهره‌وری و میزان رقابت در صحنه بین‌المللی استفاده موثر از مواد اولیه، انرژی و نیروی کار بسیار مهم است. برای رشد اقتصادی، انتقال از الگوی تولید مواد اولیه و تبدیل آن به کالاها و محصولات ساخته شده با ارزش افزوده بالا ضروری است. در واقع باید بر استفاده موثر از پیشبرد علوم و تکنولوژی، اطلاعات، تحقیقات و توسعه ملی و توان‌های صنعتی کشور تاکید داشت. نظام‌های سنتی آموزشی باید کنار گذاشته شده و رشته‌های جدید علمی‌تقویت شوند. ایجاد زیربنای قوی علمی، در دسترس بودن تجهیزات و آزمایشگاه ها، دسترسی به مجلات علمی، تماس‌های بین‌المللی و اطلاعاتی و ایجاد انگیزه‌های کافی موجب کاهش فرار مغزهای مهندسان مجرب و اندیشمندان از کشورهای در حال توسعه می‌شود.

از آنجا که کشورهای در حال توسعه دارای منابع مالی محدود و فاقد نیروی انسانی متخصص به حد کافی هستند، بنابراین اولویت‌های تخصیص باید به بخش‌هایی از اقتصاد داده شود که دارای بالاترین بهره‌وری در توسعه هستند. کشورهای در‌حال توسعه به تکنولوژی‌های کشورهای توسعه‌یافته وابسته‌ اند. پیشرفت سریع علوم و تکنولوژی در کشورهای توسعه‌یافته، تدوین سیاست‌های توسعه علوم و تکنولوژی را در کشورهای در حال توسعه، کاری دشوار می‌سازد.

در دهه 1960 کره مدل توسعه‌ای را بر‌اساس ارتباط برنامه‌ریزی صنعتی و استراتژی‌های پیشرفت تکنولوژی به وجود می‌آورد. دهه 1960 را می‌توان به عنوان مرحله «خیز» برای صنعتی شدن در نظر گرفت. این دهه تاکید ورود تکنولوژی‌های پیشرفته بود. دهه 1970 را می‌توان مرحله رشد صنعتی با تاکید بر توسعه برخی از صنایع از قبیل ماشین سازی، صنایع فلزی، شیمیایی، کشتی‌سازی و الکترونیک دانست. دهه 1980 به عنوان مرحله توسعه خود اتکا در نظر گرفته می‌شود، توسعه‌ای که بر نتایج فعالیت‌های دهه‌های پیش استوار است. در این دهه کشور کره با کاهش وابستگی به تکنولوژی خارجی در صنایع سنگین و شیمیایی، تقریبا با استقلال کامل در صنایع سبک روبه‌رو می‌شود. در آینده کشور کره سیاست تکنولوژی دانش‌بر که اساس صنایع استراتژیک در آینده خواهد بود را دنبال خواهد کرد. موفقیت کره در علوم و تکنولوژی و توسعه اقتصادی بسیار قابل توجه بوده است، به طوری‌که درآمد سرانه این کشور از 87 دلار در سال 1962 به 3132 دلار در سال 1987 رسید. نرخ رشدی که در طول دوران تاریخ کم سابقه بوده است.

 

بعنوان مثال میتوان به تکنولوژی شرکت تویتا اشاره کرد:

در شرکت تویوتا از همان آغاز راه اندازی، اصول و مبانی بکر مدیریتی را به کار گرفت. این همان وقتی بود، که کیشیرو تویودا جوان در کارخانه ریسندگی پدرش ساکیشی تویودا، با ایده گیری استفاده از نوار نقاله، خط مونتاژ تولید موتور گازوئیلی کوچکی را، با کمک مهندسان جوان دیگر به راه انداخت. پدر کیشیرو معتقد بود، هیچ فرآیندی را نمی توان کامل نامید و همیشه جایی برای بهبود وجود دارد و همین اندیشه بهبود بود، که فرآیند «کایزن» (بهبود مستمر) را در تویوتا نهادینه کرد. تولید بهنگام روشی است که در آن هر قطعه، درست در هنگامی که به آن نیاز است، تولید می شود و بیشتر از آن در انبار وجود ندارد. به عبارت دیگر، سوال این است:چه چیز نیاز است؟ چه وقت نیاز است؟ چه مقدار نیاز است؟ به این ترتیب می توان اتلاف ها را حذف کرد و بهره وری را افزایش داد. با صفر کردن موجودی انبار، هزینه های نگهداری کالا در انبار حذف می شود. لازمه این کار ارتباط بسیار قوی با تامین کنندگان قطعات و مدیریت صحیح زنجیره تامین است.

تولید بهنگام روشی است که در آن هر قطعه، درست در هنگامی که به آن نیاز است، تولید می شود و بیشتر از آن در انبار وجود ندارد. به عبارت دیگر، سوال این است. چه چیز نیاز است؟ چه وقت نیاز است؟ چه مقدار نیاز است؟ به این ترتیب می توان اتلاف ها را حذف کرد و بهره وری را افزایش داد. با صفر کردن موجودی انبار، هزینه های نگهداری کالا در انبار حذف می شود. لازمه این کار ارتباط بسیار قوی با تامین کنندگان قطعات و مدیریت صحیح زنجیره تامین است.

ایده تولید بهنگام به وسیله تایچی اونو به خوبی توسعه داده شد. شاید ایده اولیه طرح چنین رویکردی، کمبود فضا و امکانات تولید در بخشی از کارخانه تولید موتور خودرو بود، که کیشیرو تویودا در کارخانه ریسندگی پدر خویش راه انداخته بود.

«کا نبان» یک سیستم متفاوت و متمایز کنترل است. وقتی در ایستگاه کاری به قطعه ای نیاز است، این نیاز اطلاع داده می شود و سپس قطعه به سرعت تولید و حمل می شود، به گونه ای که وقفه ای در تولید پیش نیاید. کانبان یک لغت ژاپنی است، به معنی کارت، بلیت و علامت. «کانبان» در سیستم تولید تویوتا ابزاری است، برای مدیریت جریان و تولید مواد. به کانبان، روش سوپرمارکت نیز گفته می شود، زیرا ایده اولیه از فروشگاه های تجاری بزرگ گرفته شده که از کارت های کنترل استفاده می کنند و کلیه اطلاعات مربوط به محصول مثل اسم، کد، محل انبار و مانند آن، در کارت نوشته می شود.

«جیدو» به مفهوم اتوماسیون است و جیدوکا یعنی اتوماسیون با نگرش انسانی؛ یعنی ماشینی که به آسانی حرکت می کند و تحت پایش و نظارت یک اپراتور است. جیدوکا بر دیدن مسائل تمرکز دارد و به ساخت محصولات بسیار کیفی منجر می شود. در این دیدگاه کیفیت باید طی فرآیند تولید به دست آید. با این روش های مختلف تولید است که در کنار نوآوری های فراوان محصولاتی از طیف های مختلفی پدید آمده اند که در میان این مدل ها چندین مدل سرآمد همه هستند. تویوتا کرولا هم اکنون پرفروش ترین خودرو تاریخ تویوتا و جهان است. از این مدل که در سال 1966 معرفی شده بود تاکنون بیش از 40 میلیون دستگاه ساخته شده است.

 

شرکت یارگان دارای رتبه سه تولید نرم افزار از شورای عالی انفورماتیک واجد تخصص لازم در تولید و مشاوره در تولید نرم افزار _دسکتاپ، موبایل Android، موبایل IOS، وب) است. برای اخذ اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تلفن 02188991720 تماس برقرار کنید.